Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi tällä lomakkeella.

1 Linja-autoliput

Mainostatte alkaen 2 euroa Jyväskylään. Mistä voin ostaa näitä tarjouslippuja?

Tarjouslippuja voi ostaa ainoastaan etukäteen Matkahuollon verkkokaupasta. Matka Mäkelä Oy:n kuljettajalta saa ostettua normaalihintaisia lippuja autoon noustessa.

Etsin tarjouslippuja Matkahuollon verkkokaupasta, mutta en löytänyt yhtään. Onko kaikki jo myyty?

Se riippuu mille ajankohdalle ja vuorolle etsit lippuja, mutta mikäli etsit lippuja vähän kaukaisemmalle ajankohdalle, saattaa syynä olla se, että tarjousliput ovat ostettavissa noin kuukautta ennen matkan ajankohtaa.

Jos ostan Nettilipun neljälle aikuiselle Matkahuollon verkkokaupasta Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, tuleeko minun ilmoittaa kaikkien lähtijöiden nimet?

Ei tarvitse, yhden lähtijän nimi riittää.

Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, mutta en saanut lippua. Riittääkö kuitti todistukseksi maksetusta matkasta?

Et saanut lippua, koska et tarvitse paperitulostetta ostaessasi Nettilipun Matkahuollon verkkokaupasta, vaan kuljettaja löytää ostetun matkan nimelläsi autoon noustessasi. Kuitti ei kelpaa matkalipuksi.

Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, mutta kuljettaja ei löytänyt nimeä noustessani autoon, vaan jouduin maksamaan matkan ”uudelleen”. Mistä voin kysyä palautusta Matkahuoltoon maksetusta matkastani?

Tarkistithan, että olit ostanut lipun juuri siihen vuoroon, jolla matkustit. Mikäli näin oli, tulee reklamaatiot tehdä Matkahuollolle suoraan, puh. 0200 4000. Tai voit käydä täyttämässä Nettilippuhäiriölomakkeen Matkahuollon omilta sivuilta ja he ovat sinuun yhteydessä. Valitettavasti me emme näe Matkahuollon kautta ostettuja lippuja tai heille tehtyjä suorituksia, vaan saamme ainoastaan nimitiedot suoraan Matkahuollolta juuri ennen vuoron lähtöä.

Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle. Haluaisin kuitenkin nyt vaihtaa matkapäivää, voinko tehdä sen teidän kauttanne?

Valitettavasti me emme pysty auttamaan näissä tapauksissa. Matka Mäkelä Oy ei vastaa Matkahuollon kautta ostetuista lipuista, vaan kaikki muutokset ja peruutukset tulee tehdä suoraan Matkahuollon kautta, puh. 0200 4000. Matkahuollon ohjeet ja ehdot löydät täältä.

Millä pankkikorteilla voin maksaa linja-autossanne?

Matka Mäkelä Oy:n linja-autoissa käyvät pankki- ja luottokortit, sekä Visa Electron, mutta valitettavasti Diners tai Amex kortit eivät.

2 Busflix

Jos ostan Busflix-kortin, voinko matkustaa toisten bussiyhtiöiden vuoroilla samalla kortilla?

Busflix-matkakortti on Matka Mäkelä Oy:n tuottama matkakortti, jolla voit matkustaa ainoastaan Matka Mäkelä Oy:n liikennöimillä linjaliikenteenvuoroilla. Vaihtoehtoisesti matkahuollosta voit tiedustella ja ostaa matkakortteja, jotka kelpaavat muidenkin yhtiöiden vuorossa.

Jos teen Busflix-sopimuksen, tuleeko minun sitoutua siihen vähintään vuodeksi?

Ei tarvitse. Busflix-jäsenyys on voimassa toistaiseksi, ja se laskutetaan asiakkaalta kerran kuukaudessa siihen asti, kunnes sopimus irtisanotaan. Sopimuksen voit irtisanoa päättymään milloin tahansa.

Jos irtisanon Busflix-jäsenyyteni, saanko palautusta käyttämättömistä päivistä?

Irtisanomisen jälkeen sopimus on voimassa kuluvan, jo maksetun kuukauden loppuun saakka. Me emme valitettavasti palauta maksuja, emmekä myönnä hyvityksiä osittain käytetyistä kuukausista. Jos peruutat jäsenyytesi, kortin voimassaolo lakkaa automaattisesti kuluvan kuukauden lopussa.

Voinko pitää taukoa Busflix-jäsenyydestä viikon verran kuukauden sijaan?

Valitettavasti taukoa on mahdollista pitää ainoastaan kokonaisen kuukauden ajan, kerran vuodessa. Vapaasta kuukaudesta tulee ilmoittaa meille vapaata kuukautta edeltävän kuukauden 14. päivään mennessä sähköpostitse tai puhelimitse.

Olin matkustamassa Busflix-kortillani, mutta se ei toiminutkaan. Mikä tähän voisi olla syynä?

Busflix-kortit ovat käytössä automaattisesti niin kauan kunnes asiakas sen itse peruuttaa. Joissain tapauksissa, mikäli jäsen on käyttänyt Busflix-matkakorttia väärin, syyllistynyt muutoin sopimuksen vastaiseen käytökseen, tai laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, on Matka Mäkelä Oy:llä oikeus purkaa Busflix-jäsenyys kesken kauden ilman irtisanomisaikaa, ja sulkea Busflix-matkakortti. Mikäli et ole purkanut itse sopimusta, tai käyttänyt Busflix-korttia väärin, kannattaa ottaa yhteyttä meihin henkilökohtaisesti niin selvitämme tilanteen.

3 Matka Mäkelä Oy:n omantuotannon matkat

Varasin Matka Mäkelä Oy:n verkkokaupan kautta matkan ja valitsin maksutavaksi laskun. En kumminkaan ole saanut vielä laskua sähköpostitse tai postitse. Onkohan minun varaukseni voimassa?

Mikäli maksutavaksi on valittu lasku, lähetetään se asiakkaalle joko sähköpostitse tai postitse parin arkipäivän sisällä. Mikäli laskua ei siltikään ole viikon kuluessa kuulunut, kannattaa soittaa meille ja katsomme tilanteen yksityiskohtaisesti.

Olen varannut Matka Mäkelä Oy:n kautta matkan ja maksanutkin sen jo, mutta haluaisin peruuttaa varaukseni. Saanko suoritukseni takaisin?

Matkan varauksen yhteydessä on toimitettu matkaohjelma, josta selviää päivämäärä, jolloin varaukset on viimeistään tehtävä. Yleensä tämä päivämäärä on noin kuukautta ennen matkaa, ja tähän päivämäärään asti on oikeus peruuttaa varaus kuluitta, ellei toisin ole ilmoitettu. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista Matka Mäkelä Oy:llä on oikeus periä peruutuskuluina Valmismatkalain 15 § 1 momentin 3 kohdan mukaisista peruutuksista ja muutoksista toimistokulun 50 €/henkilö sekä matkanjärjestäjälle aiheutuneet todelliset (esim. hotellien ja lentoyhtiöiden perimät) kulut.

Sairastuin pari päivää ennen matkaa, enkä näin ollen pysty osallistumaan matkalle. Riittääkö, että toimitan lääkärintodistuksen Matka Mäkelä Oy:lle, että saan rahani takaisin?

Lähes kaikkiin Matka Mäkelä Oy:n matkoihin sovelletaan erityisehtoja. Tämän vuoksi suosittelemme riittävän peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen hankkimista omalta vakuutusyhtiöltä jo matkan varausvaiheessa, koska matkaehtojen mukaisesti viime hetken peruutuksen tapahtuessa (myös sairaustapaukset) peruutusturva on haettava vakuutuksesta. Matka Mäkelä Oy voi pyynnöstä toimittaa laskukopioita ja matkatodistuksia vakuutusilmoituksen liitteeksi.