Ystäviä ja elämyksiä vuodesta 1937. Matka Mäkelän yli 80-vuotisen historian aikana asiakkaita on palvellut jo neljä sukupolvea Mäkelöitä. Tutustu yrityksemme historiaan alta!

Ystäviä ja elämyksiä vuodesta 1937.

Matka Mäkelän yli 80-vuotisen historian aikana asiakkaita on palvellut jo neljä sukupolvea Mäkelöitä. Tutustu yrityksemme historiaan alta!

JUURET – Valdemar ja Enne

Matka Mäkelän perustaja oli menestynyt kyläkauppias Valdemar Mäkelä. Muutaman vuoden liikennöityään, tuli hänelle ja autoille lähtö sotaan. Takaisin sodasta tulivat kaksi hänen linja-autoaan, tosin romuksi ajettuina. Valdemar itse kaatui talvisodassa Taipaleenjoella. Tästä yrityksen pyörittämistä jatkoi kahden pienen pojan äiti Enne Mäkelä. 60-lukuun saakka elettiin voimakkaan kasvun aikaa. Suomea jälleenrakennettiin, ihmisillä ei ollut omia autoja ja julkisen liikenteen suosio räjähti. Yrityksemme liiketoiminta laajeni yritysostojen kautta Hämeen lääniin saakka. Enne pyöritti kaikkea tätä, vaikka hänellä ei ollut ajokorttia saatika kokemusta autojen huollosta.

TOINEN SUKUPOLVI – Antero ja Rauno

70-luvulla yrityksen johtoon tuli toinen sukupolvi, kun ohjaksiin astuivat Antero ja Rauno Mäkelä. Toiminta laajeni ja parhaimpina aikoina yritys työllisti yli 60 henkeä ja autoja oli 30. 80-luvulla alkoi bussiliikenteen alamäki. Ihmiset muuttivat maalta kaupunkeihin ja ostivat omia autoja eikä julkista liikennettä enään tarvittu samalla tavalla, kuin ennen. Tiukan kulukuurin ansiosta tästäkin päästiin yli. Stategiaksi otettiin se, että keskityttiin tilausajoihin ja näillä mennään yhä edelleen.

KOLMAS SUKUPOLVI – Jukka ja Tiina

90-luvun alussa kolmas sukupolvi, Jukka Mäkelä sekä Tiina Oksanen tarttuivat ohjaksiin ja internetin myötä matkojen myynti siirtyi yhä enemmän nettiin. Matkatoimistoja lopetettiin ja mekin fokusoimme toimintojamme uudelleen. Päätimme keskittyä ryhmiin ja omaan tuotantoon. Lopetimme kivijalkatoimistot ja siirsimme kaiken toimintamme yhteen osoitteeseen Mäntymäentielle…. tuoden myös meille uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

NELJÄS SUKUPOLVI – Matti, Nelli ja Noora

Vuonna 2015 aloitettiin sukupolvenvaihdos ja tänä päivänä neljäs sukupolvi, Matti Mäkelä, Nelli Oksanen ja Noora Mäkiaho ovat yrityksen johdossa. Tällä hetkellä työllistämme noin 20 alan ammattilaista ja meillä on yli 20 autoa. Strategiana on edellisien sukupolvien viitoittama polku ja strategian kärkenä meillä ovatkin edelleen tilausajot ja oma matkatuotanto. Tervetuloa pehmeisiin kyyteihimme!

Pehmeät kyydit vuodesta 1937 alkaen

Lue lisää yli 80-vuotisesta historiastamme täältä!

Erikoisaikataulut 3.–22.10.2025!

Elämäistenjoen sillan remontti vaikuttaa liikenteeseen 3.–22.10.2025! Keuruu–Jyväskylä välillä liikennöivään liikenteeseen tulee muutoksia johtuen Elämäistenjoen sillan korjaustöistä Valtatie 23:lla. Siltatyöt kestävät 3.–22.10.2025. Liikenne ohjataan tänä aikana kiertotielle Kalettomantien (Yhdystie 6045) ja Kantatie 58n kautta. Kiertotien vuoksi seuraavat pysäkit ovat poissa käytöstä Keuruu-Jyväskylä -reitillä 3.-22.10.2025: ABC Keuruu I Karjoportintie I / Karjoportintie L Ratatie I / Ratatie L Ilvestie I / Ilvestie L Kaleton I / Kaleton L Kalettomantie L Keuruulta lähtiessä lisäksi palvelee pysäkki Ronkavuorentie E, mutta ei muita pysäkkejä tämän ja Kalettomantie I -välillä. Jyväskylästä Keuruulle tultaessa palvelee lisäksi Kalettomantie 13 -kohdalla oleva pysäkki, mutta ei muita tämän ja ABC Keuruu L-välillä. Valitettavasti kiertotiestä johtuvan aikataulupaineen vuoksi emme voi ottaa kaikkia kiertoreitin varrella olevia pysäkkejä käyttöön. Kiertotie vaikuttaa myös ajoaikoihimme Keuruu-Jyväskylä sekä Keuruu-Mänttä -reitillä. Olemme päivittäneet erikoisaikataulut nettisivuillemme ja ne löytyvät myös Matkahuollon matkahausta. Huomioithan, että myös koulujen lomaviikko (13.-19.10.2025) vaikuttaa liikennöintiin ja myös loma-ajanliikenteen aikataulut on päivitetty kiertoreitin muutoksien mukaisesti. Liikennöimme lokakuussa Keuruu-Petäjävesi-Jyväskylä -reitillä seuraavasti: Linkit avautuvat, kun valitset “avaa uuteen välilehteen”.  1.-2.10.2025: Normaalien aikataulujen mukaisesti 3.10.-12.10.2025: Erikoisaikataulujen mukaisesti 13.-19.10.2025: Loma-ajanliikenteen mukaisesti (päivitetty vastaamaan kiertoreittiä) 20.-22.10.2025: Erikoisaikataulujen mukaisesti 23.10.2025 alkaen: Normaalien aikataulujen mukaisesti Liikennöimme lokakuussa Keuruu-Pohjoisjärvi-Mänttä -reitillä seuraavasti:  Linkit avautuvat, kun valitset “avaa uuteen välilehteen”. 1.-2.10.2025: Normaalien aikataulujen mukaisesti 3.-12.10.2025: Erikoisaikataulujen mukaisesti 13.-19.10.2025: Ei liikennöintiä 20.-22.10.2025: Erikoisaikataulujen mukaisesti 23.10.2025 alkaen: Normaalien aikataulujen mukaisesti Kaikki aikataulumme löytyvät myös täältä!   Kiitämme matkustajia kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä. Nähdäänhän taas pehmeillä kyydeillä! Sujuvaa matkustamista toivottaen, Matka Mäkelän tiimi

Matkakertomus: Kilpisjärven ruskamatka 6.-13.9.2025

Matka Mäkelän ruskamatka suuntasi käsivarteen 6.-13.9.2025!  Lähdimme matkaan Keski-Suomesta kohti Kilpisjärveä, oli aamussa jo syksyn tuntua. Kovasti matkalaiset pohtivat, että joko Kilpisjärvellä on ruskaa ja minkälaiset kelit sattuu viikolle. Ryhmässä oli muutamia, jotka matkasivat ensimmäistä kertaa Suomi-neidon käsivarteen ja niitä, jotka olivat käyneet siellä kymmeniä vuosia sitten. Ja sitten meitä, jotka käyvät siellä niin usein kuin vain on mahdollista. Kaikkia meitä kuitenkin yhdisti ajatukset ja odotukset tuntureista, Lapista ja retkeilystä. Ensimmäinen yö vietettiin Muoniossa Lapland hotels Oloksella. Hotelli sijaitsee aivan Olos tunturin juurella ja huoneista pääsee suoraan tunturiin ulkoilemaan. Matkan ensimmäinen aamu valkeni sumuisena ja jatkoimme ajomatkaa usvan saartamana. Kilpisjärvelle päästyämme ikonen Saana olikin sumun peitossa. Iltaa myöten sumu kuitenkin hälveni ja Saana näyttäytyi jo ensimmäisenä iltana. Kilpisjärvellä majoitumme Lapland Hotels Kilpikseen. Hotelli sijaitsee aivan Kilpisjärven rannalla Suomen ehkä jylhimpien maisemien keskellä. Majoittujien käytössä oli joka ilta hotellin rantasauna, josta pääsi pulahtamaan virkistävään Kilpisjärveen. Myös maanantai aamu valkeni sumun keskellä. Maanantaina lähdimme retkelle kolmen valtakunnan rajapyykille. Vuonna 1897 venäläiset ja norjalaiset rakensivat rajapyykin Kilpisjärvelle. Ruotsalaiset eivät olleet mukana, koska Norja ja Ruotsi eivät päässeet sopuun yhteisestä rajatoimikunnasta. Tämän vuoksi ns. sydänkivet eivät saaneet näiden maiden vaakunoita. Vuonna 1901 syntyi sopu uudesta rajatoimikunnasta. Uusi rajapyykki tehtiin betonista, mutta valitettavasti sementti riitti vain rajapyykin yläosaan ja se meni nopeasti huonoon kuntoon kovan sään, varsinkin tuulen ja jäätymisen vaikutuksesta. Nykyinen rajapyykki pystytettiin vuonna 1926. Matkasimme rajapyykille Kilpisjärven yli Maria laivalla Koltalahteen, josta on vielä 3 km polku rajapyykille. Polun varrella näkyi jo maaruskaa. Päivän mittaan myös sumu alkoi hälvenemään ja paluumatkalla saimmekin jo ihailla upeita maisemia Mallan luonnonpuistoon. Osa ryhmästä tulikin kävellen luonnonpuiston läpi takaisin Kilpisjärvelle. Norjan maisemien ihailua Seuraavana päivänä oli vuorossa päiväretki Norjan puolelle, Skibotniin, paikallisoppaan johdolla. Aamu valkeni selkeänä ja aurinkoisena, mikä mahdollisti sen, että Norjan maisemat avautuivat kaikessa hienoudessaan! Paikallisopas kertoi kattavasti ja selkeästi mm. Kilpisjärven kylän historiasta, norjalaisesta elämänmenosta ja ruokakulttuurista sekä siitä keitä ovat kveenit. Kävimme oppaan johdolla Skibotnin kirkolla, satamassa, vanhalla markkina-alueella sekä päivittäistavarakaupassa. Kävimme myös Lyngen vuonolla, jossa rohkeimmat uskaltautuvat jopa uimaan. Myös keskiviikko aamu valkeni selkeänä, mikä olikin toivottavaa, sillä vuorossa oli halukkaille Saanan valloitus. Osa lähti valloittamaan Kilpisjärven mahtavaa ja ikonista Saanaa ja osa lähti kiertämään Saanan luontopolkua. Sää suosi niin luontopolulla kulkijoita kuin Saanan huipulle nousevia; sää oli selkeä ja maisemat kauneudellaan lumosivat kulkijan. Torstaina lähdettiin retkeilemään Salmivaaralle ja Tsahkaljärvelle. Salmivaaran päältä maisemat avautuvat Kilpisjärven kylän ja järven ylle. Salmivaaran päältä myös Saana avautui eri näkökulmasta. Tsahkaljärven rannalla Saanan juurella sijaitsee laavu, jossa oli mukava nauttia eväät tunturimaisemissa. Perjantaina alkoikin jo sitten kotimatka. Ensin ajoimme Tornioon lounaalle ja siitä Haaparantaan, jossa oli mahdollisuus käydä yhdessä maailman suurimmassa karkkikaupassa. Sen jälkeen matka jatkui Tornion Arboretum-puistoon, jossa saimme nauttia opastetusta kierroksesta asiantuntevan puistomestarin johdolla. Tiesitkö, että puistoon on maksuton sisäänpääsy ja se on aina auki? Hyvä vaihtoehto siis pohjoisen matkaajalle taukopaikaksi. Matkan viimeisen yön vietimme Kemissä, josta sitten aamulla jatkoimme matkaan kohti Keski-Suomea ja kotia. Olimme onnekkaita, sillä koko viikon sää oli pääsääntöisesti selkeää eikä vettäkään satanut kuin yöllä tai kotimatkalla. Saimme nauttia jylhistä maisemista, Lapin ruskasta sekä hyvästä matkaseurasta. Johanna, matkanjohtaja Lue alta vielä meidän ihanien matkalaisten palautteita matkasta:

Poikkeusjärjestelyitä liikenteessä Keuruun ja Jyväskylän välillä 3.–22.10.2025!

Elämäistenjoen sillan remontti vaikuttaa liikenteeseen 3.–22.10.2025! Keuruu–Jyväskylä välillä liikennöivään liikenteeseen tulee muutoksia johtuen Elämäistenjoen sillan korjaustöistä Valtatie 23:lla. Siltatyöt kestävät 3.–22.10.2025. Liikenne ohjataan tänä aikana kiertotielle Kalettomantien (Yhdystie 6045) ja Kantatie 58n kautta. Tämä voi vaikuttaa ajoaikoihimme ja aikatauluihin. Selvitämme parhaillaan parasta mahdollista ratkaisua tilanteeseen ja tiedotamme asiasta tarkemmin heti, kun suunnitelmat ovat valmiit. Sivuiltamme löydät liikenteemme aikataulut lisätietoa lipuista ja paljon muuta. Kiitämme matkustajia kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä. Nähdäänhän taas pehmeillä kyydeillä! Sujuvaa matkustamista syksyä kohden toivottaen, Matka Mäkelän tiimi