Usein kysytyt kysymykset
Askarruttaako joku mieltäsi?
Vastaamme täällä usein kysyttyihin kysymyksiin!
1. Bussiliput
Mainostatte alkaen 2 euroa Jyväskylään. Mistä voin ostaa näitä tarjouslippuja?
Tarjouslippuja voi ostaa ainoastaan etukäteen Matkahuollon verkkokaupasta. Matka Mäkelä Oy:n kuljettajalta saa ostettua normaalihintaisia lippuja autoon noustessa. Normaalit alennukset (kuten esim. opiskelija tai eläkeläinen) omat voimassa myös autosta ostetuissa lipuissa. Muistathan esittää alennukseen oikeuttavan kortin bussiin noustessasi.
Etsin tarjouslippuja Matkahuollon verkkokaupasta, mutta en löytänyt yhtään. Onko kaikki jo myyty?
Tarjouslippuja on saatavilla vain rajattu määrä eikä niitä ole ollenkaan tarjolla suosituimmilla vuoroilla. Hinta riippuu mille ajankohdalle ja vuorolle etsit lippuja. Mikäli etsit lippuja vähän kaukaisemmalle ajankohdalle, saattaa syynä olla se, että tarjousliput ovat ostettavissa noin kuukautta ennen matkan ajankohtaa.
Jos ostan Nettilipun neljälle aikuiselle Matkahuollon verkkokaupasta Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, tuleeko minun ilmoittaa kaikkien lähtijöiden nimet?
Nettilippua ostettaessa kerätään yhden matkustajan nimitieto tai matkustajan 5-10 merkkiä pitkä oma tunniste. Eli tarvitse ilmoittaa kaikkien lähtijöiden nimiä. Riittää kun kirjoitat varaukselle jonkin tunnisteen tai yhden nimen, millä voit todistaa matkustusoikeutenne.
Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, mutta en saanut lippua. Riittääkö kuitti todistukseksi maksetusta matkasta?
Kuitti ei kelpaa matkalipuksi. Kuljettaja löytää ostetun matkan nimelläsi/valitsemallasi tunnisteella autoon noustessasi. Et saanut lippua, koska et tarvitse paperitulostetta ostaessasi Nettilipun Matkahuollon verkkokaupasta.
Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle, mutta kuljettaja ei löytänyt nimeä noustessani autoon, vaan jouduin maksamaan matkan “uudelleen”. Mistä voin kysyä palautusta Matkahuoltoon maksetusta matkastani?
Reklamaatiot tulee tehdä Matkahuollolle suoraan, puh. 0200 4000. Voit käydä täyttämässä Nettilippuhäiriölomakkeen Matkahuollon omilta sivuilta ja he ovat sinuun yhteydessä. Valitettavasti me emme näe Matkahuollon kautta ostettuja lippuja ennakkoon tai heille tehtyjä suorituksia, vaan saamme ainoastaan nimitiedot/tunnisteet suoraan Matkahuollolta juuri ennen vuoron lähtöä.
Ostin Matkahuollon verkkokaupasta Nettilipun Matka Mäkelä Oy:n vuorolle. Haluaisin kuitenkin nyt vaihtaa matkapäivää, voinko tehdä sen teidän kauttanne?
Valitettavasti me emme pysty auttamaan näissä tapauksissa. Matka Mäkelä Oy ei vastaa Matkahuollon kautta ostetuista lipuista, vaan kaikki muutokset ja peruutukset tulee tehdä suoraan Matkahuollon kautta, puh. 0200 4000. Me emme näe Matkahuollon kautta ostettuja lippuja ennakkoon, vaan saamme ainoastaan nimitiedot/tunnisteet suoraan Matkahuollolta juuri ennen vuoron lähtöä. Matkahuollon ohjeet ja ehdot löydät täältä.
Millä pankkikorteilla voin maksaa linja-autossanne?
Matka Mäkelä Oy:n linja-autoissa käyvät pankki- ja luottokortit, sekä Visa Electron, mutta valitettavasti Diners tai Amex kortit eivät.
Saako teidän vuoroillanne kuljettaa lemmikkieläimiä?
Matka Mäkelä Oy:n vuoroilla saa kuljettaa elämiä. Niistä menee kertamaksu 4 euroa/lemmikki/suunta.
Saako teidän vuoroillanne kuljettaa pyöriä?
Matka Mäkelä Oy:n vuoroilla saa kuljettaa epyöriä. Niistä menee kertamaksu 4 euroa/pyörä/suunta.
2. Busflix
Jos ostan Busflix-kortin, voinko matkustaa toisten bussiyhtiöiden vuoroilla samalla kortilla?
Busflix-matkakortti on Matka Mäkelä Oy:n tuottama matkakortti, jolla voit matkustaa ainoastaan Matka Mäkelä Oy:n liikennöimillä linjaliikenteenvuoroilla. Vaihtoehtoisesti matkahuollosta voit tiedustella ja ostaa matkakortteja, jotka kelpaavat muidenkin yhtiöiden vuorossa.
Jos teen Busflix-sopimuksen, tuleeko minun sitoutua siihen vähintään vuodeksi?
Ei tarvitse. Busflix-jäsenyys on toistaiseksi voimassa oleva ja voit irtisanoa sen koska tahansa.
Jos irtisanon Busflix-jäsenyyteni, saanko palautusta käyttämättömistä päivistä?
Irtisanomisen jälkeen sopimus on voimassa kuluvan, jo maksetun kuukauden loppuun saakka. Me emme valitettavasti palauta maksuja, emmekä myönnä hyvityksiä osittain käytetyistä kuukausista. Jos peruutat jäsenyytesi, kortin voimassaolo lakkaa automaattisesti kuluvan kuukauden lopussa.
Voinko pitää taukoa Busflix-jäsenyydestä viikon verran kuukauden sijaan?
Taukoa on mahdollista pitää ainoastaan kokonaisen kuukauden ajan. Eli yksittäistä viikkoa ei voi pitää maksutonta taukoa. Tauon ei kuitenkaan tarvitse mennä kalenterikuukausien mukaan vaan se voi osua kahdellekin kuukaudelle. Tauosta tulee ilmoittaa meille ennen kyseisen kuukauden laskun muodostumista eli ennen kuun 1.päivää.
Olin matkustamassa Busflix-kortillani, mutta se ei toiminutkaan. Mikä tähän voisi olla syynä?
Joskus kortti saattaa vioittua, ja tällöin pyydämme ottamaan viipymättä yhteyttä toimistollemme. Kuljettaja ei voi bussissa korjata korttia tai nähdä, mikä siinä on vikana.
Mikäli asiakas on käyttänyt Busflix-matkakorttia väärin, syyllistynyt muutoin sopimuksen vastaiseen käytökseen, tai laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, on Matka Mäkelä Oy:llä oikeus purkaa Busflix-sopimus kesken kauden ilman irtisanomisaikaa, ja sulkea Busflix-matkakortti. Näissäkin tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä meihin henkilökohtaisesti niin selvitämme tilanteen.
3. Matka Mäkelä Oy:n oman tuotannon matkat
Varasin Matka Mäkelä Oy:n verkkokaupan kautta matkan ja valitsin maksutavaksi laskun. En kumminkaan ole saanut vielä laskua sähköpostitse tai postitse. Onkohan minun varaukseni voimassa?
Vahvistamme varauksen joko sähköpostilla tai postilla viimeistään seuraava arkipäivänä. Samalla lähetämme asiakkaalle laskun valitun lähetystavan mukaisesti. Mikäli paperista laskua ei ole viikon kuluessa tai sähköpostitse lähetettävää kolmen arkipäivän sisällä kuulunut, kannattaa ottaa meihin yhteyttä, niin selvitämme tilanteen.
Olen varannut Matka Mäkelä Oy:n kautta matkan ja maksanutkin sen jo, mutta haluaisin peruuttaa varaukseni. Saanko suoritukseni takaisin?
Matkan varauksen yhteydessä on toimitettu matkaohjelma, josta selviää päivämäärä, jolloin varaukset on viimeistään tehtävä. Tähän päivämäärään asti on oikeus peruuttaa varaus kuluitta, ellei toisin ole ilmoitettu. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista Matka Mäkelä Oy:llä on oikeus periä peruutuskuluina Valmismatkalain 15 § 1 momentin 3 kohdan mukaisista peruutuksista ja muutoksista toimistokulun 50 €/henkilö sekä matkanjärjestäjälle aiheutuneet todelliset (esim. hotellien ja lentoyhtiöiden perimät) kulut.
Noudatamme yleisten valmismatkaehtojen lisäksi Matka Mäkelä Oy:n erityisehtoja. Niihin sekä tietosuojaselosteeseemme voitte tutustua täältä:
Sairastuin pari päivää ennen matkaa, enkä näin ollen pysty osallistumaan matkalle. Riittääkö, että toimitan lääkärintodistuksen Matka Mäkelä Oy:lle, että saan rahani takaisin?
Lähes kaikkiin Matka Mäkelä Oy:n matkoihin sovelletaan erityisehtoja. Näiden mukaisesti viime hetken peruutuksen tapahtuessa, myös sairaustapaukset, peruutusturva on haettava vakuutuksesta. Tämän vuoksi suosittelemme riittävän peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen hankkimista omalta vakuutusyhtiöltä jo matkan varausvaiheessa. Matka Mäkelä Oy voi pyynnöstä toimittaa laskukopioita ja matkatodistuksia vakuutusilmoituksen liitteeksi.
4. Yleistä
Mistä voin kysellä löytötavaroita?
Löytötavaroita voitte kysellä toimistoltamme. Busseihin jää esim. paljon mustia hanskoja, joten mahdollisimman tarkka kuvaus auttaa meitä paikallistamaan juuri sinun hansikkaasi.
Haluan jättää palautetta. Missä voin tehdä sen?
Mahtava kuulla! Pyrimme 100 % asiakastyytyväisyyteen ja jotta pääsemme tavoitteeseemme, tarvitsemme apuasi. Palautteen voit jättää tästä.
Arvomme kaikkien palautetta jättäneiden kesken säännöllisin väliajoin palkintoja. Kannattaa siis vaikuttaa!