varausehdot

Varausehdot

In Blogi by Noora Mäkiaho

Oletko miettinyt uskallatko varata matkan, jos vaikka sairastut? Tai mihin saakka varauksen voi peruttaa kuluitta? Entäs voiko varausta muuttaa? Voiko matkoillemme osallistua, jos ei ole ottanut koronarokotusta? Onko matkoillamme pakko pitää maskia? Tässä julkaisussa käymme läpi meidän varausehdot selvittäen niitä esimerkkien avulla. Tästä näet Matka Mäkelä Oy:n erityisehdot ja tästä voit tutustua tarkemmin matkapaketteihin sekä kuluttajan suojaan.  

Matka Mäkelä Oy:n erityisehdot 

Noudatamme yleisten matkapakettiehtojen lisäksi Matka Mäkelä Oy:n erityisehtoja. 

Ilmoittautuminen ja maksut

Asiakkaalle lähetetty loppulasku on samalla varausvahvistus. Muuta vahvistusta ei toimiteta, ellei toisin sovita. Varaus on aina sitova. 

“Varausvahvistus toimii samalla ennakkolaskuna ja sillä maksetaan matka. Varausvahvistus lähetetään heti varauksen jälkeen, koska siitä asiakas saa varmuuden, että varaus on tullut perille ja se on vahvistettu. Varausvahvistus toimii samalla ennakkolaskuna. Laskutus tapahtuu siis heti varauksen jälkeen, mutta laskua ei tarvitse maksaa ennen kuin matkan tiedoissa ilmoitettuna eräpäivänä. Eli asiakas tietää jo ennen varauksen tekoa, koska matka pitää maksaa.” 

Matkan toteutuminen 

Matka Mäkelä Oy:n matkojen toteutumiseen vaaditaan aina vähimmäismäärä matkustajia, joka ilmoitetaan matkakohtaisesti matkaohjelmassa. Matka Mäkelä Oy:llä on oikeus peruuttaa matka vähäisen lähtijämäärän vuoksi matkan tiedoissa ilmoitettuun kuluton peruutus päivään saakka. Ilmoitamme peruutuksesta suoraan asiakkaalle ensisijaisesti sähköpostilla ja jos sähköpostia ei ole, niin toissijaisesti puhelimitse. Ilmoitus peruutuksesta tehdään matkan tiedoissa ilmoitetusta kuluton peruutus päivän jälkeisenä arkipäivänä.  

“Oletusarvona on, että matka toteutuu. Mikäli matka ei jostain syystä toteudu, ilmoitamme siitä asiakkaille viipymättä. Ilmoitus tehdään sähköpostilla ja asiakasta pyydetään vastaamaan sähköpostiin, jotta varmistumme siitä, että tieto on tavoittanut asiakkaan. Samalla pyydämme asiakasta toimittamaan tilinumeron, mikäli asiakkaalla on matka tai osa siitä maksettuna.”   

Matkustajan tekemät muutokset ja peruutukset 

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Asiakkaalle toimitetaan aina matkaohjelma, josta ilmenee päivämäärä, mihin saakka matkan voi perua kuluitta. Tähän päivämäärään saakka asiakkaalla on oikeus peruuttaa varaus kuluitta, ellei toisin ole ilmoitettu. Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen viimeisen kuluttoman peruutuspäivän jälkeen, Matka Mäkelä Oy saa periä matkustajalta asianmukaisen ja perustellun peruutusmaksun. Peruutusmaksu on toimistokuluina 50 euroa/hlö sekä matkanjärjestäjälle aiheutuneet todelliset kulut. Peruutusmaksu on enintään matkapaketin hinta. Mikäli matkan alkuperäinen hinta on alle 50 €/henkilö, tällöin kuluja peritään 50 % matkan hinnasta. Matkanjärjestäjän on matkustajan pyynnöstä esitettävä perustelut peruutusmaksun määrälle.

Muutoksesta tai peruutuksesta on ilmoitettava kirjallisesti viivytyksettä. Peruutus astuu voimaan sinä päivänä, kun matkanjärjestäjä vahvistaa vastaanottaneensa peruutuksen.

HUOM! Laskun maksamatta jättäminen ei ole sama asia, kuin peruutus. Mikäli asiakas ei maksa laskuaan eräpäivään mennessä eikä peru matkaansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä maksu asiakkaalta kokonaisuudessaan.

Asiakkaillamme on aina oikeus perua täysin kuluitta matka ilmoitettuun viimeiseen kuluttomaan peruutuspäivään saakka. Mitään erityistä syytä ei tarvita. Tämä pätee myös ennakkotarjouksiin, ellei toisin ole mainittu. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme 50 €/hlö sekä todelliset meille aiheutuneet kulut.  Lisäksi, jos palveluntuottajat sallivat nimenmuutoksen, yritämme aina viimeiseen saakka saada tilalle toisen lähtijän, jolloin peruutuksesta ei tule muita kuluja kuin 50 €/henkilö toimistokulu.  

Poikkeuksena sellaisen henkilön, joka on ollut matkan varauksen tehdessään Club Mäkelän jäsen, ei tarvitse maksaa 50 €/henkilö toimistokuluja peruutuskuluna, mutta tämmöisen henkilön pitää kuitenkin maksaa kaikki matkanjärjestäjälle aiheutuneet todelliset kulut. 

Nämä ehdot ovat voimassa huolimatta siitä, mikä on peruutuksen syy. Jos asiakas esimerkiksi sairastuu juuri ennen lähtöä eikä kuluton peruutus enää onnistu, on hänen maksettava peruutuskulut. Tällöin asiakas voi hakea korvausta omasta vakuutusyhtiöstään. Tai jos asiakas kuuluu riskiryhmään ja onkin muuttanut mielensä, eikä halua lähteä reissuun johtuen joko oman tai maailman tilanteen muuttumisesta, tulee asiakkaan joka tapauksessa maksaa peruutuskulut. Toki erikseen on se tilanne, jossa ulkoministeriö ei suosittele matkustamista matkakohteeseemme ja me luonnollisesti perumme matkamme ja palautamme asiakkaalle maksut täysimääräisenä. ”  

Laskutus 

Lasku erääntyy kaksi viikkoa varauksesta, ellei toisin sovita. Ennakkolaskun suuruus on 100 euroa/henkilö, jos matkan hinta on 300-900 euroa. Ennakkolaskun suuruus on 200 euroa/henkilö, jos matkan hinta on yli 900 euroa. Alle 300 euron matkoista ei lähetetä ennakkolaskua. Mikäli näistä käytännöistä poiketaan, on se ilmoitettu erikseen matkaohjelmassa. 

“Jokaisen matkan kohdalla on aina selkeästi ilmoitettu ennakkolaskun eräpäivä eli jokainen asiakas näkee jo ennen varauksen tekoa, koska lasku pitää maksaa. Laskutamme varaukset heti sen vuoksi, että asiakas saa kirjallisen vahvistuksen matkasta ja samalla varmistamme, että asiakas on meidän listoillamme eikä jää ilman paikkaa.“ 

Matkaliput

Mahdolliset matkaliput ja voucherit kirjoitetaan ja toimitetaan tilaajalle normaalisti noin 7 päivää ennen lähtöpäivää, ellei muuta ole sovittu. Mikäli matkalla on mukana Matka Mäkelä Oy:n henkilökuntaa, huolehtii henkilökunta kaikkien Matka Mäkelä Oy:n kautta varattujen palveluiden matkustusasiakirjoista. Tällöin asiakkaalle ei lähetä erikseen mitään varausta eikä matkalle tarvitse ottaa mukaan erillistä matkalippua tai vahvistusta. 

“Tästä muistutetaan vielä erikseen asiakasta varauksen yhteydessä.“ 

Matkavakuutus 

Matka Mäkelä Oy ei vastaa henkilökohtaisista tapaturmista eikä matkustajien omaisuutta kohdanneista vahingoista. Lähes kaikkiin matkoihimme sovelletaan erityisehtoja. Tämän vuoksi suosittelemme riittävän peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen hankkimista jo varausvaiheessa, koska näiden matkaehtojen mukaan mm. viime hetken peruutuksen tapahtuessa (myös sairastapaukset) peruutusturva on haettava vakuutuksesta.

Päällekkäisten vakuutusten välttämiseksi kannattaa tarkistaa mm. kotivakuutuksen sisältö ennen erillisen matkavakuutuksen ottamista. Tärkeää on myös tarkistaa, että vakuutuksessa on peruutusturvaosa. Pyydämme tarkistamaan ottamaanne vakuutukseen mahdollisesti sisältyvän vastuunrajoituslausekkeen, joka saattaa lisätä matkustajan omaa vastuuta. Mikäli kohdemaahan matkustaminen (mm. Venäjä) edellyttää matkustajavakuutusta, on matkustajan huolehdittava itse vakuutuksestaan. 

“Tämä on ehkä koko eepoksen tärkein kohta! Maailma muuttuu niin kovaa vauhtia, että ei meinaa perässä pysyä. Matkustuskäytännöt vaihtelevat koko ajan ja ne saattavat muuttua jopa matkan aikana. Siksi on erittäin tärkeää, että jokaisella matkaan lähtevällä olisi matkavakuutus.  

Jos asiakas esimerkiksi sairastuu matkan aikana, tulee hänen ottaa yhteyttä paikalliseen terveysasemaan viipymättä. Tämän jälkeen asiakkaan tulee noudattaa terveysviranomaisen ohjeistusta. Jos asiakas esimerkiksi määrätään Covid19-testeihin ja hän joutuu karanteeniin, vastaa asiakas itse syntyneistä kustannuksista. Jos karanteeri kestää niin kauan, että asiakas ei pääse kotiin matkaan kuuluvalla kyydillä, vastaa hän kotiinpaluusta itse.  

Meidän matkoillamme usein mukana clubiemäntä matkakumppanina bussinkuljettajan lisäksi. He luonnollisesti auttavat kaikissa mahdollisissa järjestelyissä ja kannattaakin soittaa jommallekummalle heti sairauden alettua. He voivat toimittaa esimerkiksi ruokaa tai muuta tarvittavaa sairastuneen oven taakse. Emme missään olosuhteissa jätä sairastunutta yksin vaan autamme kaikessa mahdollisessa.”  

Passi, viisumi ja rokotukset 

Matkustajat ovat itse vastuussa passin, viisumin ja rokotusten hankkimisesta sekä passin voimassaolosta matkan aikana ja joissakin tapauksissa myös matkan jälkeen.

“Meille on tullut jonkin verran kyselyitä siitä, että pitääkö meidän matkoillamme olla rokotustodistus. Meillä ei ole oikeutta kysyä kenenkään terveystietoja, joten myöskään rokotustodistusta emme vaadi. Näin ollen jokainen tekee itse harkinnan matkalle lähtemisestä ja ottaa vastuun siitä, että matkan aikana hän voi kohdata sekä rokotettuja että rokottamattomiakin henkilöitä. Tämä on tämän hetkinen tieto ja mikäli tilanne muuttuu, teemme uuden harkinnan asiasta.”

Matkanjärjestäjän oikeus tehdä muutoksia 

Matka Mäkelä Oy ei vastaa matkanjärjestäjästä riippumattomista muutoksista. Matka Mäkelä Oy varaa oikeuden muuttaa matkaohjelmaa ja siksi kaikki aikataulut, hinnat, lähtöpäivät jne. ovat sitoumuksetta. Emme vastaa tullimuodollisuuksista tms. johtuvista muutoksista, painovirheistä, emmekä matkakohteen luonnonolosuhteista. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen johdosta (kuljetuksen estävä lakko, luonnonmullistus, poikkeustila, yms.), jolloin matkanjärjestäjä palauttaa matkustajalle koko hinnan. 

Matkajärjestelyihin voidaan tehdä kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia, joihin matkustaja on voinut matkakohteen tai sen luonteen perusteella kohtuudella varautua. Tällaiset muutokset eivät ole virheitä eivätkä oikeuta matkustajaa matkan peruuttamiseen tai saamaan hyvitystä matkasta. Virheitä eivät ole esimerkiksi aikataulumuutokset eivätkä hotellin vaihtuminen toiseen saman tasoiseen, jos sijainti ja muut palvelut eivät olennaisesti muutu. 

“Näin ollen, mikäli me perumme matkan, palautamme asiakkaan maksut täysimääräisenä. Tämmöinen tilanne tulee kyseeseen esimerkiksi silloin, kun ulkoministeriö ei suosittele matkustamista jonnekin tietylle alueelle. Silloin perumme matkan ja asiakas saa kaikki maksut täysimääräisinä takaisin. 

Lisäksi noudatamme viranomaisten ohjeita kokoontumisrajoitusten suhteen. Esimerkiksi, jos olemme myyneet jollekin tietylle matkalle 30 lähtijää ja voimaan astuu 20 hengen kokoontumisrajoitus, rajoitamme lähtijät 20 henkeen. Tällöin matkalle pääsee 20 ensimmäisenä ilmoittautunutta mukaan. Tähän sisältyy bussinkuljettaja ja matkanjohtaja.” 

Vahingonkorvausvastuun rajoitus  

Matkanjärjestäjä noudattaa lentomatkojen osalta ilmakuljetussopimuslain ja ilmakuljetuslain mukaista vastuunrajoitusta, sekä merikuljetusten osalta merilain mukaista vastuunrajoitusta, jolloin matkustajan on eräissä tapauksissa osoitettava, että kuljetusvahinko on johtunut matkanjärjestäjän/kuljetusyhtiön huolimattomuudesta.

Matkanjärjestäjä pidättää itselleen oikeuden rajoittaa vahingonkorvausvastuun esine- ja varallisuusvahingoissa. Tällöin matkanjärjestäjä ei vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista.

Matkustajan vastuu

Kadotetuista matkalipuista tai muuten käyttämättä jääneistä matkapalveluista ei suoriteta hyvitystä. Mikäli matkustaja myöhästyy ilmoitetusta lähtöajasta, vastaa matkustaja itse kuljetuksesta.

“Jokaisella lähtijällä on aina vastuu omasta matkaan lähtemisestään. Matkanjärjestäjänä teemme matkoja oman harkintamme mukaisesti, mutta jokainen lähtijä tekee itse tietoisen päätöksen lähteä matkalle mukaan. Vastuullisuus on yksi kantavia arvojamme ja punnitsemme jokaisen matkan kohdalla niin ekologista, sosiaalista kuin taloudellista vastuullisuuttamme. Teemme matkoja, jotka tekevät hyvää. Haluamme olla mahdollistamassa matkailua sekä elinkeinona yrityksille että voimavarana kansalaisille. Siksi pyrimme tekemään matkoja pandemiatilanteen kuitenkin aina huomioiden.

Terveysturvallisuuskäytännöt

Lisäksi olemme tehneet listan, siitä mitä me teemme sen eteen, että sinä voit matkustaa kanssamme turvallisesti, vastuullisesti ja hyvillä mielin.

  • Noudatamme hallituksen suosituksia matkakohteiden valinnassa ja tällä hetkellä suosimme kotimaan kohteita sekä lähimatkailua
  • Työskentelemme vain terveenä
  • Noudatamme turvavälejä, niin hyvin kuin se on suinkin mahdollista, esimerkiksi omantuotannon matkoillamme busseja ei myydä täyteen ja valitsemme auton suhteutettuna ryhmän kokoon – lisäksi ohjaamme linja-autossa pariskunnat istumaan vierekkäin ja yksittäiset matkustajat saavat oman penkin
  • Huolehdimme hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta
  • Käytämme kasvomaskeja joukkoliikenteessä viranomaisten niin suositellessa
  • Siivoamme bussit huolellisesti ennen jokaista matkaa
  • Busseissa on saatavilla käsidesiä

Entäs mitä sinä voit tehdä matkustaessasi hyvillä mielin, vastuullisesti ja turvallisesti?

  • Matkusta vain terveenä
  • Suosittelemme voimakkaasti matkavakuutuksen ottamista, sillä jos et voi osallistua matkalle sairastumisen vuoksi, on sinulla mahdollisuus hakea korvausta matkavakuutuksesta.
  • Huolehdi hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta
  • Noudata turvaetäisyyksiä aina kun mahdollista, myös bussiin noustessa ja sieltä poistuttaessa
  • Käytä kasvomaskia viranomaisten suositusten mukaisesti

Vaikka me noudatamme virallista suositusta kasvomaskien käytöstä, ymmärrämme, että maskin käyttö on jokaisen oma valinta eikä kaikilla ole mahdollisuutta pitää maskia. Eli autoissamme ei ole pakko käyttää kasvomaskia.

Valitsemme kaikki matkakohteet huolella sekä perehdymme myös heidän toimintatapoihinsa ja turvallisuuskäytäntöihin ennakkoon. Seuraamme jatkossakin viranomaisten ohjeistuksia sekä päivitämme omia ohjeitamme sen mukaisesti.

Vastuullinen matkanjärjestäjä

Matka Mäkelä Oy
Mäntymäentie 26, 42700 Keuruu
0207 438 310
www.matkamakela.fi
matka.makela@matkamakela.fi
www.matkamakela.fi

Ellei toisin ole mainittu.

Matka Mäkelä Oy kuuluu vakuudenasettamisvelvollisten rekisteriin. Vakuus on asetettu Suomessa:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Siltasaarenkatu 12 A
00530 Helsinki
puh. 029 505 3000
s-posti: kirjaamo@kkv.fi

“Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Valvovan viranomaisen eli Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtäviin kuuluu valvoa alan kilpailun oikeudenmukaisuutta ja matkojen markkinointia sekä torjua harmaata taloutta. Viranomainen määrää asiat, jotka meidän on ilmoitettava asiakkaalle. Markkinoinnissa tulee näkyä vastuullinen matkanjärjestäjä, hinta ja mitä se pitää sisällään sekä vaadittava minimilähtijämäärä. 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää yllä sivuillaan matkatoimistorekisteriä, josta löytyy kaikki matkapalveluyhdistelmien tarjoajat, jotka ovat asettaneet Kilpailu- ja kuluttajavirastoon matkapakettilain mukaisen vakuuden. Rekisterissä olevat toimijat ovat asettaneet vakuuden, jolla turvataan kuluttajan ennakkoon maksamat matkat mahdollisen matkanjärjestäjän maksukyvyttömyyden tai konkurssin varalta. Vakuus pitää olla sen suuruinen, kun matkanjärjestäjällä on asiakkaiden ennakkomaksuja sisällä. Jokainen toimija vastaa itse siitä, että vakuus on riittävä.” 

Tässä oli avattuna meidän erityisehtomme. Pyrimme aina mahdollisuuksien mukaan joustamaan ja löytämään kaikille osapuolille parhaan mahdollisen lopputuloksen. Mikäli niistä nousee mitä tahansa kysyttävää, meihin saa aina olla yhteydessä. Selvitellään sitten asiaa lisää. Yhteystietomme löydät täältä. Tervetuloa mukaan matkoillemme!

#pehmeätkyydit