Olemme kuunnelleet asiakkaidemme toiveita ja ajamme perjantai-iltaisin lisävuoron Keuruu-Jyväskylä-Keuruu reitillä. Vuoro mahdollistaa esimerkiksi perjantaisen jääkiekko-ottelun, mukavan ravintolakäynnin tai monet muut kaupungin tarjoamat mahdollisuudet. Myöhäinen vuoro tarjoaa myös paljon Keuruulla kävijöille. Nauti perjantaisesta päivästä Keuruulla, tutustu pienemmän paikkakunnan virkeään perjantaimenoon tai käy tapaamassa tuttuja. Uudet vuorot perjantaisin:  🚌 Keuruulta klo 20:00 -> Jyväskylään klo 21:00 🚌 Jyväskylästä klo 21:15 -> Keuruulle klo 22:15 Vuoron kokeilujakso kestää vuoden 2026 loppuun saakka. Jos käyttöä on riittävästi, voi vuoro jatkua myös vuonna 2027. Kaikki aikataulumme löytyvät täältä sekä Matkahuollon matkahausta, jota kautta voit ostaa myös nettilippuja vuoroillemme. Sinun äänesi siis kuuluu! Kerro ystävillesi ja tuttavillesi uudesta vuorostamme. Matkustamalla voit vaikuttaa. Nähdään kyydissä! #pehmeätkyydit

Ajankohtaista

Tervetuloa tutustumaan Matka Mäkelän ajankohtaisiin uutisiin! Pysy ajan tasalla viimeisimmistä tapahtumista ja lue tarinoita ikimuistoisilta matkoiltamme.

Kotimaan matkailua – vastuullisesti

Kotimaan matkailua on kiinnostanut suomalaisia ilmastoystävällisyyden takia koko ajan enenevissä määrin. Toisaalta useilta meiltä saattoi jäädä viime vuonna talvilomareissu tekemättä, joten minä ainakin olen jo ehtinyt haaveilemaan kotimaan matkasta tälle vuodelle, mutta muuttuvat ohjeistukset aiheuttavat osaltaan päänvaivaa ja mietin voinko reissusuunnitelmia tehdä. Rajoitukset ja ohjeet kotimaan matkailussa Kuitenkin mielessäni pyörii ajatukset, että vastuullista kotimaan matkailua tarvitaan, jotta meillä on palveluntarjoajia vielä kriisin jälkeenkin. Lisäksi matkailuteollisuudella on merkittäviä kerrannaisvaikutuksia, sillä OECD:n arvion mukaan yksi matkailueuro tuo arviolta 56 senttiä lisäarvoa muille toimialoille. Matkailulla on siis merkittävä rooli ja se lisää useiden alueiden elinvoimaisuutta, erityisesti kaupunkien läheisyydessä olevien kansallispuistojen ja kaupunkipuistojen matkailullinen merkitys kasvoi jo ennen koronaepidemian alkua, mutta nyt vielä enemmän, kun etsimme ekologisia, väljiä sekä vastuullisia vaihtoehtoja. Aina vallitsevan tilanteen mukaisesti päivittyvät rajoitukset ja suositukset tuovat kuitenkin oman vaikeutensa niin matkailutoimijoiden kuin matkailijoidenkin suunnitelmien tekemiseen. Ainakin tällä hetkellä (18.1.2021) Valtioneuvosto on kumminkin linjannut, että ”kotimaassa voi matkailla, kun noudattaa koronavirukseen liittyviä terveys- ja turvallisuusohjeita”. Sosiaali- ja terveysministeriö yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa ovat luoneet ohjeet turvalliseen ja vastuulliseen kotimaanmatkailun käynnistämiseen. Oletus on, että niin matkailijat kuin matkailuelinkeinon harjoittajat sitoutuvat terveellisiin ja turvallisiin toimintatapoihin, jotta matkailualan yritykset voivat toteuttaa yritystoimintaansa turvallisesti koronaepidemian aikana. Pääpiirteittäin ohjeet ovat samanlaiset, kuin kaikessa muussakin toiminnassamme tällä hetkellä. Lisäksi kannattaa muistaa, että matkailijalla on oikeus kiireelliseen terveydenhuoltoon oleskelupaikkakunnalla, mikäli hän sairastuisi matkan aikana ja hänen tulee tällöin noudattaa paikallisen terveydenhuollon ohjeita. Myös matkailuyrityksiä on ohjeistettu varautumaan mahdollisiin tartuntatapauksiin laatimalla varautumissuunnitelma sekä kouluttamalla henkilökuntaa poikkeustilanteiden varalle. Ohjeet voi tarkistaa täältä. Lähimatkailua Ihan jo vallitseva tilanne saa siis meidät kiinnostumaan kotimaan matkailusta, mutta itse valitsen lähimatkailun myös sen nopeuden, helppouden, hinnan tai palkitsevuuden vuoksi. Olemme yhä kiireisimpiä niin työ- kuin henkilökohtaisessa elämässä, joten on yhä vaikeampaa tehdä se ”unelmien matka” tai suunnitella pidempi ulkomaan reissu. Yhä useammin mietinkin nopeampaa ja helpompaa vaihtoehtoa, jonka vuoksi auto- tai junamatkat kotimaassa ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Olenkin nyt haaveillut kotimaan autoreissusta ystävän kanssa, tai toisaalta voisin hyvin yhdistää esimerkiksi mökkeilyyn jonkin uuden, mielenkiintoisen kohteen mökkikuntani lähettyviltä. Jotkut työpaikat mahdollistavat myös etätöiden tekemisen satojen kilometrien päässä työpaikkakunnaltaan. Mikäli työtehtävät sen sallisi, niin olisihan se ihana vaihtoehto lähteä kuukaudeksi tai kahdeksi vaikka Lapin lumosta nauttimaan, ja iltaisin hyödyntää paikallisten toimijoiden palveluita, kuten husky-ajeluita tai käydä vaikka porotilavierailulla. Lisäksi lähimatkailu voi olla yllättävää ja palkitsevaakin. Usein unohdamme, että myös kotimaamme on upea turistikohde, jolla on oma mielenkiintoinen historia sekä upeita luonnonnähtävyyksiä. Kotimaanmatkailu voi tarjota mahdollisuuden tutustua johonkin isoon matkailunähtävyyteen tai toisaalta pienemmän kylän piilotettuun helmeen. Viime kesänä tarjosimme kolme lyhyttä päivämatkaa, jotka suuntautuivat Multialle, Haapamäelle sekä Mänttä-Vilppulan alueille. Itse pääsin mukaan Multian reissulle ja olipa mukava kuulla Kalevantulen kynttiläpajan omistajan Göran Weberin aatoksia yritystoiminnasta ja sen kehityssuunnitelmista, vierailla Kunnantuvalla sekä tutustua paikallisen taiteilijan opastuksella ympäristötaidenäyttelyyn. Mieleeni jäi, että viimeistään ensi kesänä sinne on suunnattava uudestaan! Minä ainakin siis otan tavoitteekseni tälle vuodelle löytää uusia, mielenkiintoisia kohteita kotimaasta 5 minuutin tai 5 tunnin ajomatkan päästä kotikonnuiltani. Jos muuten olet meidän Club Mäkelän jäsen, niin jäsenien Facebook-ryhmässämme Tiina kertoo Facebook livessä keskiviikkona 20.1.2021 klo 10:00 kotimaan matkailun tärpeistä vuodelle 2021. Tulethan kuulolle! Ja mikäli Club Mäkelä on uusi juttu, niin voit lukea lisää täältä sekä liittyä halutessasi clubimme jäseneksi. Matkustetaan vastuullisesti myös vuonna 2021!

Hyvinvoinnin merkitys työyhteisössämme

Meille henkilökuntamme on ykkönen ja laitamme työntekijämme hyvinvoinnin aina keskiöön. Ajattelemme, että kun yksilö voi hyvin, yhteisö voi hyvin. Uskomme myös, että hyvinvoivan työntekijän ansiosta pääsemme tavoitteeseemme eli 100 % asiakastyytyväisyyteen. Koemme, että jos onnistumme yhdessä luomaan työyhteisön, jossa viihdymme, seuraa siitä menestys myös muillakin mittareilla mitattuna. Motivoiva arki Mitkä tekijät sitten vaikuttavat hyvinvointiin? Arki pitää olla pääsääntöisesti motivoivaa. Ei, en toki tarkoita, että aina pitäisi olla hauskaa, mutta arjen pitää olla mielekästä, jotta voimme hyvin. Millaista on motivoiva arki? Mitä arkeen kuuluu? Arki koostuu työstä, vapaa-ajasta ja levosta. Työn mielekkyys on aivan oma postauksen aihe, en puhu siitä nyt, vaan haluan keskittyä kahteen muuhun kohtaan: vapaa-aikaan ja lepoon. Ainakin mm. Alexander Stubb on puhunut 8+8+8 säännöstä ja kertonut pyrkivänsä elämään tämän säännön mukaan. Sääntö tarkoittaa sitä, että vuorokaudessa on 8 tuntia töitä, 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Pyrin itse noudattamaan samaa kaavaa arjessani. Aina se ei missään nimessä ole mahdollista ja 8+8+8 sääntö on itselleni paremminkin tavoite. Joskus pääsen siihen ja joskus en. Unen merkitys linja-autonkuljettajan arjessa Aloitin työskentelyn motivoivamman arjen suhteen keskittymällä ensin uneen. Meille linja-autonkuljettajille uni on äärimmäisen tärkeää ja jopa laki säätelee meidän lepoaikaamme. Lisäksi joka viides vuosi jokainen ammattiautoilija käy lakisääteisen raskaan kaluston ennakoivan ajon koulutuspäivän, jossa tätäkin aihetta käydään läpi. Joten pitämällä huolta unestamme, pidämme huolta kanssakulkijoistamme. Henkilökohtaisesti jouduin tekemään töitä pitkään ja hartaasti, että löysin itselleni sopivan unirytmin. Kaikki eivät ole samanlaisia, mutta pääsääntöisesti ihmiset tarvitsevat noin 7-9 tuntia unta per yö. Kun sain määrän kuntoon, oli aika laittaa myös laatu pikkuhiljaa askel kerrallaan kuntoon. Pitää sanoa, että unen priorisointi on parantanut koko elämän laatuani huomattavasti. Sanotaan, että kannattaa mennä aina suurin piirtein samaan aikaan nukkumaan eikä kannata syödä tukevaa ateriaa enää myöhään illalla. Nämä toimivat myös minulla. Pyrin menemään nukkumaan yleensä 20:30-21:30 välillä ja herään 04:30-05:30. Olen siitä onnekkaassa asemassa, että minulla on säännöllinen työaika. Toki tällä hetkellä kun tilausajot ovat nollassa, niin kaikilla meillä on melko säännöllinen työaika. Normioloissa linja-autonkuljettaja tekee vuorotyötä. Tämä tuo omat haasteensa arkeen ja uneen. Pyrimme aina ottamaan huomioon työvuoroja suunnitellessa sen, että kuinka ihminen saa käännettyä unirytmin ja pitämään tässäkin asiassa mielessä mielekkään ja motivoivan arjen. Jos sinua kiinnostaa nämä uniasiat enemmänkin, on kirjastoissa paljon aihetta käsitteleviä teoksia saatavilla. Yksi kirjavinkki on Arianna Huffingtonin Univallankumous. Minulle oli ainakin aluksi hankalaa ”antaa itselleni lupa” nukkua, koska helposti ajatellaan, että koko ajan pitää olla tehokas, myös levätessään. Univallankumous pohtii nukkumisen roolia yhteiskunnassa ja työelämässä. Sanotaankin, että vauraus mitataan tänä päivänä unen määrällä ja laadulla. Jokainen tarvitsee omaa aikaa, aikaa vain itselle Kun olin saanut unet kuntoon, keskityin vapaa-ajan hiomiseen. Tarvitsen säännöllisesti omaa aikaa, jolloin olen läsnä vain itselleni. Kuten varmasti kaikki meistä. Huomasin, että jos otan oman ajan illalla lasten mentyä nukkumaan, ajaudun tekemään kaikkea, mikä ei tuo energiaa. Selailin esimerkiksi puhelinta ilman mitään järkevää syytä. Kun siirsin oman ajan aamuun, sain tilalle paljon mukavampia juttuja. Nykyään aloitan aamuni noin tunnin omalla ajallani. Silloin joko luen, juon rauhassa kahvia, opiskelen, jumppaan tai teen gua sha kasvohoidon. Jos en tee aamulla jumppaa, yritän liikkua päivän aikana jotenkin muutoin. Minun on todella hankala saada itseäni liikkumaan kodin ympyröiden ulkopuolella. Usein liikkuminen on joko jumppaa kotona YouTuben tahtiin tai sitten metsässä kävelyä tai hiihtoa. Rakastan kaikenlaista retkeilyä, eräilyä ja ulkoilua! Jos retkeily uusissa maisemissa kiinnostaa, on meillä tarjolla joka syksy ruskamatkoja, esim. tänä vuonna suunnittelemme menevämme Saariselälle ja Suomen eteläisimmälle tunturille Iso-Syötteelle. Lue inspiraatioksi tarina meidän ruskamatkastamme Pyhä-Luostolle tai katso video meidän Luoston ruskamatkastamme. Kannustamme työntekijöitämme aktiiviseen arkeen Joskus jos oikein innostun, saatan käydä kuntosalilla ja jossakin ohjatussa jumpassa. Meidän työntekijöillämme on rajoittaman käyttöoikeus Keuruun uimahallin palveluihin, uintiin ja kuntosaliin. Joskus käymmekin koko perheen voimin uimassa. Lisäksi meillä on työntekijöille keilausvuoro ja tennisvuoro, kumpikin kerran viikossa. Yritämme kannustaa työntekijöitämme terveelliseen ja aktiiviseen elämäntapaan. Meidän porukassa onkin kyllä aktiivista porukkaa. Monet meistä harrastavat metsästystä, kalastusta, puiden tekoa (kuten varmaan kaikki keski-ikäiset miehet), reippailua luonnossa sekä käyttävät uimahallin palveluita. Olemme järjestäneet kaikenlaisia hyvinvointihaasteita. Olemme yhdessä mm. keränneet askelia, tehneet viikoittaisia treenejä, harjoitelleet meidän omaan triathloniimme ja yksi painonpudotushaastekin meillä oli. Lisäksi työhyvinvointireissuilla olemme kokeilleet erilaisia urheilulajeja, kuten curlingia, kalastusta ja kerran palkkasimme uimaopettajan koko porukalle. Uskon, että jokaiselle löytyy se oma liikuntamuoto, jota tekee liikunnan ilon vuoksi. Silloin tekeminen on kestävällä pohjalla ja liikkumisesta saa todellakin virtaa arkeen. Moni aloittaa tammikuussa terveellisen elämän tai jonkun uuden harrastuksen. Sain joululahjaksi metsäsukset ja minun uusi harrastukseni on umpihankihiihto. Onhan se mahtavaa! Aloititko sinä jonkun uuden harrastuksen? Tai päätitkö alkaa panostamaan unenlaatuun? Minun uutta harrastustani tai arkeani voit seurata omissa somekanavissani @nooramakiaho ja meidän firman työhyvinvointijuttuja postaamme meidän yrityksen someen @matkamakela. Hyvinvointia vuoteesi 2021!

Voihan korona!

Vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi haluamme toimia viranomaisohjeiden mukaisesti, vastuullisesti ja ennaltaehkäisevästi sekä minimoida mahdolliset terveys- ja toiminnalliset riskit, joita matkustaminen voi nyt aiheuttaa. Olemme todella pahoillamme vallitsevasta tilanteesta, joka koskettaa meitä kaikkia ja on todella ikävä. Seuraamme tilannetta ja pyrimme sopeuttamaan tilanteemme sen mukaan, kun tietoa on ollut, päivä päivältä ja nyt, tunti tunnilta. Viime viikolla yhden päivän aikana myynnistämme hupeni tulevan kahden viikon ajalta 100000 euron edestä tilausajoja ja reagoimme siihen antamalla lomautusilmoituksen, joka koskee koko henkilökuntaamme. Bussimme siivotaan päivittäin ja erityistä huolellisuutta kohdistamme paikkoihin, joiden kanssa asiakkaat ovat eniten kosketuksissa, kuten esimerkiksi linja-autojen sisäännousukahvat. Kuljettajamme käyttävät rahastaessaan ja hallintalaitteita käyttäessään käsineitä – suojatakseen paitsi itsensä, myös asiakkaitamme mahdolliselta tartunnalta. Olemme nyt käyneet myyntituotantoamme kriittisesti läpi ja olemme aloittaneet neuvottelut lähitulevaisuuden matkojen peruutuksesta ja kulujen minimoinnista. Kaikkia asiakkaitamme emme ole vielä ehtineet kontaktoida – käymme maalis- ja huhtikuun matkavarauksia läpi matka kerrallaan. Kun akuutein tilanne on ohi, otamme käsittelyyn toukokuun matkat, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä perutaan. Keitä asia koskee, olemme heihin henkilökohtaisesti yhteydessä. Kesän osalta olemme vielä luottavaisin mielin, mutta katsomme kesän matkojen tilanteen matka kerrallaan, noudattaen hallituksen ja THL:n ohjeita. Olemme olleet yhteydessä kaikkiin huhti-toukokuun ryhmämatka-asiakkaisiimme ja suositelleet heille matkojen perumista tai siirtämistä johonkin tulevaan ajankohtaan. Maaliskuun ryhmämatkojen osalta noudatamme palveluntarjoajien peruutusehtoja ja seuraamme heidän toimenpiteitään aktiivisesti. Toimistomme on toistaiseksi suljettu – olemme lomauttaneet kaksi toimihenkilöä ja muut tekevät etätöitä. Hoidamme kaikki asiakaskontaktit puhelimitse tai sähköpostilla. Kannustamme kaikkia harkitsemaan vakavasti matkalle lähtemistä. Haluamme kiittää henkilökuntaamme erittäin positiivisesta ja joustavasta suhtautumisesta tähän ikävään tilanteeseen – olisimme pulassa ilman heitä!

Matkakertomus: Terveisiä Pyhä-Luoston ruskaretkeltä!

”Jo vainen meillä oli mukava ruskareissu, säät ja ruska oli tilattu meitä varten. Matka Mäkelä Keuruulta räätälöi meille tämän ruskamatkan ja Karan Heli teki kovasti töitä matkan onnistumiseksi, kuten me kaikki, jotka viime vuonna olimme mukana. Yhdistykset Keski-Suomesta ja Pohjois-Savosta anoivat myös liitolta avustusta yhteiselle matkalle. Oli kiva ”myydä” meidän reissua, kun viime vuonna oli niin hyvä ja hyvin järjestelty reissu. Keski-Suomen ja Pohjois-Savon keliakiayhdistysväen lisäksi meidän matkalla oli nyt Uudenmaan – , Turun – ja Pirkanmaan yhdistyksen jäseniä. Keitähän ensi vuonna nähdään, osa meistä on jo ”öjönään” lähdössä mukaan. Matka alkoi Keuruulta ja väkeä tuli kyytiin matkan varrelta, viimeisenä opas poimittiin mukaan Pudasjärveltä. Tiedättehän, että keliaakikot ovat tosi mukavaa väkeä ja meidän reissulle oli valikoitunut ihan huippuporukka, vertaistukea parhaimmillaan. Kaikki ymmärsivät meidän ”ruokavammaisten” metkut, mitä vaatii, että liikkeelle selvitään aamusta. Vertaistukea ja niksejä ja huumoria riitti matkaeväiksi ja yhdessä oli mukava taivaltaa. Eräänä aamuna joku fiksu neuvoi vohvelien paistoa aamupalalla, neuvo oli se, että älä ainakaan näin tee. Vohveli näet paloi rautaan kiinni. Kaikille löytyi sopivia retkiä ja nautittiin porukalla upeista luonnonmaisemista, ruskaa oli maassa ja puissa ja aamuisin oli kuura maassa. Ukko-Luosto ”huiputettiin” ensin ja kylläpä otti ”hengenpäälle” ylösnousu, mutta kyllä kannatti. Ruska ja mahtavat maisemat ja louhikkoinen rakka, minkä me huonompijalkaisetkin ylitimme ihan kaatumatta, oli kyllä näkemisen arvoisia maisemia ja kyllä nautimme näkemästämme. Pyhän puolelle suuntasimme pienessä vesisateessa, mutta ei tuo haitannut, Isokurua kuljettiin porukalla ja välillä pysähdeltiin kuvaamaan mahtavaa kurua ja kalliomuodostelmia, Pyhänkasteen putousta ja ruskaa. Kunnon päälle otti ne neljäsataa porrasta kurun toisessa päässä ja huokaista piti. Karhunjuomalammen laavulla istuttiin tulilla ja evästeltiin ja taivallus jatkui. Luontokeskus Naavaan ehdimme pikaisesti tutustua. Tiedollisesta annista vastasi Valkeisen Päivi asiantuntijana, hän kertoi meille uudesta ”Käypähoito suosituksesta” ja näin saimme uusinta tietoa, että osaamme neuvoa uusia keliaakikoita ja osaamme pitää puoliamme oman hoitomme suhteen. Kolmantena päivänä retkeiltiin Luoston lähimaastossa Ahvenlammen reittiä ja iltapäivällä pääsimme aarretta etsimään Ametistikaivokselle. Geologinen katsaus kallioperän ja ametistin syntyyn ja sitten louhokselle etsimään ametistia, jokainen sai pitää yhden löytämänsä ametistin. Minäkin löysin pienen korvatulpan kokoisen. Olisittepa nähneet meidät pyllistelemässä siellä lähes kullankiilto silmissä. Viimeisenä retkipäivänä saimme valita retkikohteet joko Luoston alueelta, Pyhältä tai siltä väliltä ja meidän retki tehtiin siltä väliltä Rykimäkeron reitillä. Reitti oli helppokulkuista, kaunista kangasmetsää ja ruska oli Rykimäkurussakin ja kaunis Pyhäjoki ylitettiin pariinkin kertaan, Pyhälammin laavulla nautiskeltiin retkieväitä. Jatkoimme Lampivaaran kautta kauniita suomaisemia ihaillen ja karpaloita tähyillen pitkin pitkospuita takaisin lähtöpaikalle. Kyllä täytyy todeta, että osa oli niin nopeajalkaisia, että eipä paljon näkynyt, mutta me hitaammat nautimme maisemista ja ehdimme ottaa kuvia. Pysähdeltiin ja nautittiin retkeilystä. Jokainen itselleen sopivassa tahdissa, varmaan ne nopeammat kulkijat ehtivät nähdä vielä enemmän. Huippureissu hyvällä porukalla ja hyvin järjestetty, loppui vain liian nopeasti. Luoston Laplands hotelli ja ravintola palveli meitä todella hyvin ja ylimääräiset plussa pisteet huumorista ja vohveleista, joita saimme paistaa aamupalalla, kun ensin opeteltiin. Uusi matka siintelee mielessä ensi syksylle, lähdethän sinäkin mukaan valloittamaan taas uutta kansallispuistoa, kannattaa! Isot kiitokset Nelli Oksanen retken toteutuksesta ja luotsaamisesta ja Simo Pihlainen turvallisesta kyydistä ja kiitos Matka Mäkelä #pehmeätkyydit ja kaikille kiitokset retkiseurasta.” Kirjoittaja: Sirpa Miettinen

Matkakertomus: Aarrematkailua lähialueella – Löytöretki Kurtnaan